2. Ik ben een groeiende werkgever.

groeiende werkgever

Ondertussen ben je al een tijdje werkgever en heb je de koudwatervrees van het werken met personeel achter je gelaten. Evenwel stel je vast dat er tussen het aanwerven van personeel en het afscheid nemen ervan heel wat aspecten zijn waarover je als werkgever dagdagelijks je hoofd moet breken.

Een aantal voorbeelden :

  • Je werknemer vraagt verlof op een ogenblik dat je dit helemaal niet uitkomt. Wat moet je als werkgever toestaan en wat niet?
  • Je werknemer komt zonder aankondiging niet opdagen, maar blijkt drie dagen later dan toch ziek te zijn. Is er recht op gewaarborgd loon?
  • Je krijgt het werk niet rond in de normale afgesproken uren. Kan ik het uurrooster van de werknemer zomaar uitbreiden? Wat is kleine en grote flexibiliteit?
  • Ik hoor van collega’s dat zij wel eens de inspectie over de vloer krijgen. Waar mag ik mij aan verwachten mocht de inspectie bij mij op bezoek komen? En ben ik zeker dat ik deze controle probleemloos zal doorstaan?
  • Ik heb een aantal prangende vragen in verband met mijn personeel. Is het normaal dat ik een week later nog geen antwoord kreeg van mijn sociaal secretariaat?
  • Ik zou een HR-selfservice-module willen implementeren. Wat is het voordeel hiervan? Kan mijn sociaal secretariaat mij hierbij helpen?
  • Ik wil functioneringsgesprekken invoeren in mijn bedrijf. Kan mijn sociaal secretariaat mij hierin opleiden en begeleiden?

Anders dan bij het starten met personeel gaat het bij dergelijke vragen meestal niet om een administratief proces dat op gang moet getrokken worden. Hier is vooral de snelheid en de kwaliteit van de dienstverlening die belangrijk is omwille van de continuïteit van uw onderneming. 

Wist je dat 33,5% van de ondernemingen waarbij een sociale inspectie is gebeurd niet in orde waren?

Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen, schrijf je vrijblijvend in op onze nieuwsbrief. 

 

oplossen problemen

Gerust voor de arbeidsinspectie na een fictieve controle sociale inspectie?

stappen te ondernemen

Vraag van de maand: wat als je een vluchteling in dienst neemt?

Investeren in 'menselijk kapitaal' en goed begeleid worden, is tweemaal winnen.

Citaat van Michiel Devos

wij bieden ook volgende dienstverlening aan: