5. Welke formaliteiten na de opstart?

starten

Eenmaal alle andere stappen doorlopen zijn, wordt je opstart administratief afgerond.

1. Inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen.

De Kruispuntbank voor Ondernemingen of kortweg KBO, is een databank van de overheid waar alle bedrijven zijn geregistreerd.
De inschrijving is verplicht, en wie zich niet inschrijft wordt gesanctioneerd. Je kan jezelf niet inschijven, dit kan enkel via een ondernemingsloket.
Bij inschrijving krijg je een ondernemingsnummer dat ongewijzigd blijft voor de verdere duur van uw bedrijf. 
Het is het identificatienummer bij uitstek van je onderneming en je dient dit dan ook te vermelden op alle documenten. Dit ondernemingsnummer is gelijk aan je btw-nummer. 
Weet je niet tot welk ondernemingsloket je moet richten? Wij sturen je er graag een paar door. Gebruik daarvoor het contactformulier in de rechterkolom.

2. Btw-nummer activeren.

Hoewel je reeds je btw-nummer hebt, omdat dit gelijk is aan je ondernemingsnummer, is dit nog niet actief.
Daarvoor heeft de btw-administratie nog een ingevuld document nodig.

Hoe dit gebeurt, vind je bij de overheid terug. 

Met een beetje puzzelen kan je gerust zelf een aanvraagformulier downloaden, invullen en terugbezorgen aan de btw-administratie.

3. Het afsluiten van de nodige verzekeringen.

Als je een onderneming start heb je verplichte verzekeringen en niet verplichte verzekeringen.
  Volgende verzekeringen dien je verplicht af te sluiten :

  • brandverzekering 
  • arbeidsongevallenverzekering;
  • burgerlijke aansprakelijkheid voor voertuigen;
  • burgerlijke beroepsaansprakelijkheid (voor bepaalde beroepen) .

Daarnaast zijn er niet-verplichte verzekeringen die je bedrijf eveneens broodnodig heeft.

Eén ding is zeker, laat je hierover grondig informeren zodat je goed weet waarvoor je verzekerd bent maar ook waarvoor je niet verzekerd bent. Dit kan met een vezekeringsaudit.
Meer weten hierover, klik hier. 

4. Het voeren van een boekhouding.

Het voeren van een boekhouding is een wettelijke verplichting. Je hebt het systeem van een vereenvoudigde boekhouding en dit van een dubbele boekhouding.
Een digitaal boekhoudpakket heeft je online inzicht in je boekhouding, je kan er zelf de boekhouding overlopen samen met je boekhouder/accountant op afstand.
Door je boekingen op een éénvoudige manier zelf te doen, bespaar je trouwens tijd voor je boekhouder/accountant en werkt dit kostenbesparend voor jou. Op deze manier heeft je boekhouder/accountant meer tijd om je een degelijke adviesverlening aan te bieden.
Meer weten over online boekhoudpakketen. Klik hier.

Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen, schrijf je vrijblijvend in op onze nieuwsbrief. 

 

wij bieden ook volgende dienstverlening aan: