mobiliteit

Mobiliteitsaanpak voor je bedrijf.

Parkeren, files, nieuwe fiscaliteit, werknemerstevredenheid, .... dit zijn maar enkele aspecten die ervoor zorgen dat bedrijven hun mobiliteitsaanpak grondig moeten herbekijken.

Wat doet de regering?

Pas in april 2017 wordt het eerste concrete wetsvoorstel daarrond verwacht. Voorlopig is de berichtgeving nog vrij onduidelijk. Werknemers met een bedrijfswagen zouden drie opties hebben: ze zouden hun bedrijfswagen kunnen behouden, hem omzetten in een mobiliteitsbudget of hem vertalen in een netto vergoeding.

Is je parking niet groot genoeg, dan zorg je best voor alternatieven!

Momenteel is de gewone bedrijfswagen nog het populairste vervoermiddel. Doch blijkt uit een recent onderzoek van Deloitte dat 1 op de 3 jonge belgen tussen de 20 en 37 jaar nee zegt tegen de auto. Hoe dan ook, indien je kiest voor bedrijfswagens, houd je rekening met het feit dat deze wagens allemaal moeten parkeren. Als de bedrijfsparking niet groot genoeg is, komen er een tal van problemen bij o.a. parkeerboetes, afstand tussen parkeerplaats en bedrijf, parkeermeter, parkeergeld, ....

Naast de bedrijfswagen wint de fiets ook meer en meer aan populariteit temeer door de gunstige fiscale aftrekbaarheid. De provincies trachten meer in te zetten op dit alternatief en een netwerk van hoogwaardige fietssnelwegen te creëren. Een aantal routes zijn al uitgevoerd en enkele andere zijn gepland.

Ook het openbaar vervoer kan mee opgenomen worden in de mobiliteitsaanpak van de onderneming en vooral in combinatie met een fiets.

Thuiswerk is een vierde oplossing om het mobiliteitsprobleem aan te pakken en zorgt voor gelukkige werknemers.

Grotere bedrijven stonden ook niet stil. Zo zorgde een bedrijf door de kantoorverhuis en een grotere parking voor een jaarlijkse daling van 450.000 kilometers.

Waarom nog wachten op de wetgever?

Zo kan men nu al aan de slag via de werking van een zogenaamd cafetariaplan.  Dit is een mogelijke piste om een mobiliteitsbudget te creëren.  Een goed sociaal secretariaat kan je hierbij verder op weg helpen. We kunnen je alvast één aanraden.

Bij het beëindigen van het autosalon, stellen we toch nog even de belangrijkste kenmerken van de verschillende financieringsvormen op een rij. 

 

Financiering

Financiele leasing

Operationele leasing

Fiscaal

Boekhoudkundige Afschrijvingsregels

Boekhoudkundige Afschrijvingsregels (tenzij bij renting)

De huurgelden worden onmiddellijk in kosten geboekt

Btw

Btw op het volledige bedrag

Btw op alle huurgelden (tenzij aankoopoptie niet wordt gelicht)

Btw op de huurgelden, hier wordt meestal geen btw betaalt op de aankoopoptie omdat deze niet wordt gelicht

Kosten (onderhoud, herstelling, banden, enz.. )

Zelf te onderzoeken en te betalen

Zelf te onderzoeken en te betalen

Dit wordt mee opgenomen in de huurgelden => geen verrassingen

 

In een goede mobiliteitsaanpak moet je rekening houden met vele factoren.

Niet alleen zijn de fiscale en financiële aspecten belangrijk, maar ook de sociale aspecten spelen een rol.

De bereikbaarheid van een bedrijf wordt steeds belangrijker voor de attractiviteit van een werkgever. Werknemers houden niet alleen rekening met het loonpakket maar ook de bereikbaarheid van het bedrijf, de parkeermogelijkheden, de reisafstand, thuiswerk. Een gelukkige werknemer is immers een gelukkige werkgever.

En laten we ook de milieuvriendelijke aspecten niet uit het oog verliezen.

 

Meer hierover kan je lezen op onze themapagina: mobiliteit.

 Meer info of een afspraak om te brainstormen over de mobiliteitsaanpak binnen jouw onderneming? Klik hier. 

 

Op 17 februari gaat er een exclusieve informatiesessie over subsidies door in Gent. Lees er hier meer over.

 

Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen, schrijf je vrijblijvend in op onze nieuwsbrief. 

 

Toegewijd en echte service.

Citaat van klant

wij bieden ook volgende dienstverlening aan: